Zaloguj
Reklama

Dieta DASH

Autorzy: Monika Toczek - dietetyk
Dbanie o zdrowie poprzez aktywność fizyczną i właściwą dietę
Fot. medforum
Dbanie o zdrowie poprzez aktywność fizyczną i właściwą dietę
(0)

Dieta DASH została opracowana przez specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych (NHLBI, National Heart, Lung, and Blood Institute), którzy zaobserwowali zależność pomiędzy spożywanymi pokarmami, a wartością ciśnienia tętniczego. DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zatrzymywanie nadciśnienia dietą”. 

Reklama

Spis treści:

  1. Zasady diety DASH
  2. Jak dieta DASH wpływa na nasze zdrowie?

Program żywieniowy DASH opiera się na kilku zasadach, które regularnie przestrzegane pozwalają na osiągnięcie celu diety jakim jest: redukcja wysokiego ciśnienia tętniczego, cholesterolu oraz zapewnienie prawidłowej masy ciała.

Zasady diety DASH 

  • Spożywanie określonej liczby dziennych porcji produktów spożywczych z różnych  grup (produkty zbożowe, warzywa i owoce, nabiał, mięso i ryby, tłuszcze roślinne, słodycze). Ilość porcji uzależniona jest od indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego.
  • Zmniejszenie spożycia tłuszczu zwierzęcego na rzecz tłuszczu roślinnego. Zalecane jest spożywanie beztłuszczowego lub chudego nabiału, będącego źródłem białka i wapnia.
  • Należy ograniczyć spożywanie mięsa do 2 lub 1 porcji dziennie. Preferowane jest chude, niesmażone mięso drobiowe oraz ryby.
  • Zwiększenie spożycia warzyw i owoców do 4-5 porcji dziennie, które są źródłem błonnika oraz składników mineralnych. Ponadto ważnym elementem diety są orzechy i migdały, bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, nasion, ziaren, które powinny stanowić główne źródło energii w diecie.
  • Ograniczenie spożycia słodyczy, będących źródłem cukrów prostych.
  • Zmniejszenie spożycia sodu do 1500 mg (2/3 łyżeczki soli kuchennej).
  • Należy wypijać ok 1,5 litra płynów dziennie, wybierając niskosodową wodę mineralną.

W badaniu DASH potwierdzono, że u osób przestrzegających zasad żywienia programu DASH uzyskano obniżenie skurczowego ciśnienia tętniczego średnio o 6 mm Hg oraz ciśnienia rozkurczowego o około 3 mm Hg. Największy spadek odnotowano u badanych z umiarkowanym nadciśnieniem. Skurczowe ciśnienie tętnicze obniżyło się o 11 mm Hg, a rozkurczowe o 6 mm Hg. Efekty zauważono już po 2 tygodniach stosowania diety.

Dieta DASH, fot. panthermedia

Jak dieta DASH wpływa na nasze zdrowie? 

Dieta DASH może mieć zatem bardzo ważne znaczenie. Wykazuje udowodnione działanie przeciwnadciśnieniowe, poprzez zmniejszenie spożycia sodu, zwiększenie spożycia warzyw i owoców, ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów ogółem. Zapobiega rozwojowi nadciśnienia, otyłości, miażdżycy oraz cukrzycy typu 2. 

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Jarosz M.: Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2010.

Adres www źródła:


Reklama
(0)
Komentarze