Zaloguj
Reklama

Wątroba w święta – jak o nią zadbać, gdy kuszą wigilijne potrawy?

Autorzy: Procontent Communication
Orzechy, suszone owoce, cynamon
Fot. shutterstock
Orzechy, suszone owoce, cynamon
(0)

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami – a wraz z nimi przygotowania, liczne spotkania z rodziną, wspólne spędzanie czasu oraz tradycyjne ucztowanie i zajadanie się potrawami. Niestety w tym wyjątkowym okresie zbyt mało skupiamy się na własnym zdrowiu, czego konsekwencje ponosi nasza wątroba. Co zatem można zrobić, aby świąteczna dieta wyglądała nieco lżej i zdrowiej?

Reklama

Wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wątroby ma przede wszystkim styl życia. Często powielany jest mit, że choroby tego organu dotyczą tylko osób nadużywających alkoholu, podczas gdy to długotrwale stosowana, bogata w cukry proste i nasycone kwasy tłuszczowe dieta, może doprowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby [1]. W prewencji i leczeniu chorób wątroby niezwykle duże znaczenie ma zmiana nawyków żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej, o których łatwo zapominamy w okresie świątecznym.

Podczas Świąt Bożego Narodzenia i innych rodzinnych uroczystości zazwyczaj jemy częściej i więcej. Jedzenie w nadmiernych ilościach i przejadanie się, może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Konsekwencją spożywania produktów wysokokalorycznych i zbyt dużych porcji jest nie tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie zbędnych kilogramów. Skutkiem jest również znaczne obciążenie układu pokarmowego, objawiające się wystąpieniem zgagi, bólów brzucha, zbyt wysokim poziomem cukru we krwi, problemami z wątrobą. Aby zachować zdrowie tego organu, należy stosować dietę opartą na niskoprzetworzonych produktach i utrzymywać prawidłową masę ciała wyjaśnia mgr Klaudia Wiśniewska, dietetyk kliniczny.

Istotne jest zadbanie o to, aby świąteczne posiłki były zbilansowane i przygotowane w sposób, który odciąży wątrobę. Warto zamienić potrawy smażone na pieczone lub gotowane, co pozwala na ograniczenie znacznej ilości tłuszczu. Zamiast chleba pszennego zalecany jest żytni lub razowy, a zamiast majonezu – jogurt naturalny półtłusty lub kefir. Jeżeli chodzi o napoje – zdecydowanie warto zrezygnować z alkoholi czy słodzonych napojów gazowanych, a zamiast nich sięgnąć po wodę z dodatkiem owoców, liści melisy czy mięty albo domowy kompot bez dodatku cukru. Bez większych wyrzutów sumienia możemy wybierać również kawę czy herbatę – warto jednak zadbać o to, aby nie były słodzone.

Okres świąteczny to także czas spożywania dużej ilości ciast i słodyczy, z których może być potem ciężko zrezygnować. Jest to zatem dobra okazja, aby spróbować czegoś nowego i przekonać się, jak zdrowym (i smacznym!) zamiennikiem tłustych ciast i tortów z ogromną ilością kremu, mogą być desery przygotowane na bazie galaretek, budyniu bez cukru, owoców, a nawet niektórych warzyw. Warto w tym czasie przetestować ciasto czekoladowe z cukinią, marchewkowe czy z buraka oraz brownie z czerwonej fasolizachęca dietetyk kliniczny.

Nawet takie drobne i czasami wręcz niezauważalne zmiany w diecie mogą sprawić, że nasza wątroba będzie nam wdzięczna. Dobre zwyczaje żywieniowe to podstawa i klucz do zdrowego organizmu, a co za tym idzie do długiego życia. Pamiętajmy o tym w zbliżającym się okresie świątecznym, pełnym spotkań z rodziną i bliskimi.

Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Źródło tekstu:

  • [1] Kozłowska-Wojciechowska M. Niezbędne fosfolipidy. Terapia 2014; 6(307): 13–15.

Reklama
(0)
Komentarze