Zaloguj
Reklama

Korelacja pomiędzy spożyciem zbyt dużej ilości wysoko przetworzonej żywności a zdrowiem serca

Korelacja pomiędzy spożyciem zbyt dużej ilości wysoko przetworzonej żywności a zdrowiem serca
Fot. shutterstock
(0)

Wysoko przetworzona żywność powiązana z niższymi wskaźnikami zdrowia sercowo-naczyniowego. Tak wynika z analizy trybu żywienia przeciętnego Amerykanina, w diecie którego to aż połowa dziennych kalorii. Dane oparto na wstępnych badaniach, które zostały przedstawione na sesjach naukowych American Heart Association w Filadelfii.

Reklama

Naukowcy z amerykańskich Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) stwierdzili, że każde 5% przyjętych niezdrowych kalorii – pochodzących z wysoko przetworzonej żywności – które zjada człowiek, równe jest spadkowi ogólnego stanu zdrowia sercowo-naczyniowego.

Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodły, że osoby dorosłe, których dzienne zapotrzebowanie energetyczne jest w 70% dostarczone z żywności wysoko przetworzonej, mają o połowę mniejsze szanse na „idealne” zdrowie układu sercowo-naczyniowego w porównaniu z tymi, którzy dostarczają jej 40% lub mniej.

Produkty spożywcze zostały skategoryzowane w grupach według zakresu i celu przetwarzania przemysłowego, w którym są poddawane.

Żywność wysoko przetworzona jest wytwarzana w całości lub przeważającej części z substancji ekstrahowanych z produktów, takich jak tłuszcze, skrobie, uwodornione tłuszcze, dodatkowy cukier, skrobia modyfikowana i inne związki, które obejmują dodatki kosmetyczne, m.in. sztuczne zapachy, barwniki lub emulgatory.

Przykłady takich produktów to m.in. napoje bezalkoholowe, pakowane słone przekąski, ciasteczka, ciasta, przetworzone mięso, nuggetsy z kurczaka, sproszkowane i pakowane zupy instant oraz wiele innych, często sprzedawanych jako „dania gotowe”.

Zdrowa dieta odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowego serca i naczyń krwionośnych  – mówi doktor Zefeng Zhang, epidemiolog w CDC i dodaje – Jedzenie wysoko przetworzonej żywności często wypiera zdrową żywność bogatą w składniki odżywcze, takie jak owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i chude białko, które są silnie powiązane z dobrym zdrowiem serca. Ponadto żywność przetworzona jest często bogata w sól, dodatkowy cukier, tłuszcze nasycone i inne substancje wpływające na zwiększenie ryzyka chorób serca.

Zdrowy układu sercowo-naczyniowy definiowany przez American Heart Association poprzez prawidłowe ciśnienie krwi, odpowiedni poziomu cholesterolu i glukozy we krwi, unikanie wyrobów tytoniowych, dobre odżywianie, zdrową masę ciała i odpowiedni poziom aktywności fizycznej.

Wyniki przeprowadzonego badania skomentowała dr Donna Arnett, były prezes American Heart Association i dziekan College of Public Health na University of Kentucky w Lexington: – To badanie podkreśla znaczenie budowania zdrowszej diety poprzez eliminację żywności, takiej jak napoje słodzone cukrem, ciasteczka i inne przetworzone produkty spożywcze. (…) Są rzeczy, które możesz zrobić każdego dnia, aby nieco poprawić swoje zdrowie. Na przykład zamiast chwytać bochenek białego chleba wybierz bochenek chleba pełnoziarnistego lub ciemnego. Spróbuj zastąpić hamburgera rybą raz lub dwa razy w tygodniu. Wprowadzanie nawet drobnych zmian może przyczynić się do poprawy zdrowia serca.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze