Zaloguj
Reklama

Aplikacja monitorująca zdrowie – jakie choroby?

Dziecko obsługujące telefon
Fot. Shutterstock
Dziecko obsługujące telefon
(0)

Aplikacje mobilne stanowią bardzo duży rynek a zarazem przestrzeń życia człowieka. Z wielu z nich korzystamy na co dzień, a ich brak często jest mocno odczuwalny. Wiele z aplikacji pomaga nam nie tylko miło spędzić czas czy się zrelaksować, ale także wspomaga nas w prowadzeniu zdrowego stylu życia. A co jeśli powstanie globalna platforma profilaktyki zdrowotnej? Każda pomoc w walce z chorobami cywilizacyjnymi jest ważna

Reklama

PRECIOUS

PREventive Care Infrastructure based On Ubiquitous Sensing [1], finansowany ze środków Unii Europejskiej, stanowi część inicjatywy eZdrowie. Program ten opiera się na założeniach, że zdrowszy styl życia (więcej ruchu, zdrowsza dieta, mniejszy stres) jest ściśle powiązany ze zmniejszonym ryzykiem pojawienia się schorzeń cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu 2 czy choroby układu krążenia. Postęp technologiczny ułatwia wielu jednostkom monitorowanie wszelkich aspektów zdrowego trybu życia, jednak stanowi on również wyzwanie [1].

Partnerzy zaangażowani w projekt stworzyli i opracowali aplikację na smartfona za pomocą której, mają stworzyć się podwaliny wszechstronnego systemu opieki profilaktycznej. Głównym celem jest upowszechnianie zdrowego stylu życia, ale także pomoc w walce z chorobami o charakterze niezakaźnym. Zdecydowana większość chorób o takim charakterze (czyli niezakaźnych), może być kontrolowana przez 4 główne czynniki: palenie tytoniu, brak aktywności fizycznej, nieprawidłowa dieta oraz nadmierne spożycie alkoholu. Niemniej największym wyzwaniem stawianym aplikacji jest wprowadzenie zmian na stałe, a nie jedynie zachęcenie poszczególnych osób do zmiany stylu życia na zdrowszy [2].

Grywalizacja

Motywacja i jej utrzymanie to także zadanie aplikacji, które ma zostać zrealizowane przez wprowadzenie elementu grywalizacji, czyli wykorzystywania elementów gier i technik ich projektowania w obszarach i kontekstach niezwiązanych z grami. Doświadczenia twórców gier mówią jasno, że każdy gracz ma psychologiczną potrzebę poczucia zadowolenia, która jest zaspokajana przez osiągnie określonych celów czy poziomów. Takie właśnie założenie przyświecało członkom zespołu PRECIOUS, przez co stworzona została wirtualna przestrzeń dostosowana do użytkownika – do jego preferencji i zamierzeń [2].

Dane o użytkowniku

System ten ma za zadnie gromadzenie informacji o danym użytkowniku, które pochodzić będą z możliwych dostępnych urządzeń oraz aplikacji, co ma przyczynić się do określenia czynników ryzyka, na jakie dany użytkownik jest narażony (w kontekście zarówno pożywienia, aktywności fotycznej, stresu czy snu) [2].

Ponadto warto wspomnieć, że obecnie na rynku mobilnym znajdziemy wiele aplikacji działających właśnie na tej zasadzie – pomagają określić cele, podają wskazówki oraz motywują i przypominają. Warto więc skorzystać z technologii, która działa na rzecz naszego zdrowia.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze