Zaloguj
Reklama

Witamina C rośnie - ciśnienie spada

Autorzy: Monika Toczek - dietetyk
Witamina C rośnie - ciśnienie spada
Fot. Pantherstock
(3)

Witamina C zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Charakteryzuje się wielorakim, udowodnionym, korzystnym działaniem na organizm człowieka. Wykazuje działanie regulujące ciśnienie tętnicze krwi, obniża poziom całkowitego cholesterolu, podwyższa natomiast stężenie cholesterolu frakcji HDL, zmniejsza zlepianie płytek krwi.

Reklama

Witamina C jest witaminą antyoksydacyjną, tzn. chroni organizm przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników, nadtlenków lipidowych, substancji szkodliwych. Odgrywa znaczącą rolę w przemianie aminokwasów, hormonów steroidowych, barwnika skóry (melaniny). Jest niezbędna w procesie wytwarzania kolagenu - podstawowej substancji tkanki łącznej, chrząstek, kości oraz substancji uszczelniających śródbłonek naczyń włosowatych. Dodatkowo wykazuje właściwości bakteriostatyczne, bakteriobójcze, zapobiegając rozwojowi infekcji i zwiększając odporność organizmu.

Badania Paula F. Jacques‘a z U.S Department of Agriculture’s Human Nutrition Research Canter on Aging na Tufts University wykazały, że niskie spożycie witaminy C przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego. Osoby w podeszłym wieku, które spożywały mało produktów bogatych w witaminę C, były dwukrotnie bardziej narażone na nadciśnienie niż, te które spożywały czterokrotnie więcej witaminy C. Wśród osób, które nie spożywały zalecanej dawki witaminy C ciśnienie skurczowe było 11 punktów wyższe, a rozkurczowe o 6 punktów. Inne badanie potwierdziło, że niski poziom witaminy C podnosi ciśnienie skurczowe o 16%, a rozkurczowe o 9%. Nie ma jednak żadnych dowodów, na to, że spożywanie bardzo dużych dawek witaminy C, może obniżyć ciśnienie tętnicze jeszcze bardziej.  

Warto spożywać zalecaną dawkę witaminy C, która według norm Instytutu Żywności i Żywienia wynosi odpowiednio dla kobiet i mężczyzn powyżej 19 roku życia 75 mg i 90 mg dziennie. Witamina C znajduje się w surowych warzywach i owocach. Bogatym źródłem witaminy są: warzywa kapustne, pomidory, chrzan, papryka, natka pietruszki, koper oraz owoce dzikiej róży, jagody, cytrusy.  

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • 1.Carper J.: Zdrowe serce. Jak zapobiegać chorobom serca i leczyć je za pomocą diety i suplementów, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2010
    2.Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012.
    3.Ciborowska H., Rudnicka A. : Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012

Reklama
(3)
Komentarze