Zaloguj
Reklama

Czy suplementy kwasów omega-3 są skuteczne? Jakie wybrać?

Czy suplementy kwasów omega-3 są skuteczne? Jakie wybrać?
Fot. ojoimages
(4)

Kwasy tłuszczowe omega-3 są uważane za niezbędne dla zdrowia kwasy tłuszczowe. Należy spożywać ich odpowiednie ilości w diecie lub ewentualnie suplementować preparatami dostępnymi bez recepty. Nie należy suplementować ich w dużych dawkach bez konsultacji  z lekarzem gdyż niosą za sobą także działania niepożądane.

Reklama

Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się w rybach, takich jak łosoś, tuńczyk, makrela, halibut, sardynki, tuńczyk, śledź, halibut, inne owoce morza, w tym algi, zawierają je także  niektóre rośliny, warzywa, owoce  (np. siemię lniane, awokado, soja), oleje roślinne (np. lniany, z dyni) oraz  orzechy. Kwasy omega należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu mózgu, jak również normalnego wzrostu i rozwoju. Mogą zmniejszać ryzyko chorób serca. Mają wpływ na pamięć, nastrój (zapobiegają depresji). U dzieci niezbędne są do rozwoju prawidłowego widzenia i układu nerwowego. Ważne jest, aby mieć odpowiedni stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6  w diecie.

Udowodniono wpływ wielonienasyconych kwasów tłuszczowych na zmniejszenie ryzyka chorób serca. Zwiększają poziom HDL, czyli "dobrego"  cholesterolu, który zapobiega miażdżycy oraz zmniejszają poziom trójglicerydów.  Kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko śmierci, zawału serca, udaru mózgu i zaburzeń rytmu serca. Kwasy omega-3  mogą pomóc w obniżeniu  ciśnienia krwi u osób z nadciśnieniem. 3 lub więcej gramów oleju rybnego dziennie może obniżyć ciśnienie krwi u osób z nieleczonym nadciśnieniem tętniczym. Takie wysokie dawki to jednak powinny być podejmowane tylko pod kierunkiem lekarza.

Zalecenia kardiologiczne mówią, że  powinno stosować m.in., 1 g kwasów omega-3. Bardzo ważne jest stosowanie się do zaleceń i dawki, gdyż o zmniejszają one krzepliwość krwi. Zastosowanie dawki 1 g jest bezpieczne. Kwasy omega-3 są bardzo bezpiecznym suplementem. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) uznała za bezpieczne stosowanie nawet do 3 gramów dziennie.  Przy dawce 3 gramów mogą wystąpić pewne zaburzenia żołądkowo-jelitowe jak np. biegunka, cechy krwawienia u osób z obniżona krzepliwością, charakterystyczny rybi posmak. Zalecenia kardiologiczne mówią, że  powinno stosować m.in., 1 g kwasów omega-3. Bardzo ważne jest stosowanie się do zaleceń i dawki, gdyż o zmniejszają one krzepliwość krwi. Zastosowanie dawki 1 g jest bezpieczne.

Kwasy omega 3 mogą nieznacznie powodować wzrost poziomu cukru we krwi, więc osoby z cukrzycą powinny suplementację dużymi dawkami skonsultować z lekarzem. Nie udowodniono do końca wpływu kwasów tłuszczowych omega-3 kwasów tłuszczowych na reumatoidalne zapalenie stawów ani chorobę zwyrodnieniową stawów .

fot. pantherstock

Jednak możliwy jest ich wpływ na zmniejszenie objawów chorób.  Możliwy jest tez wpływ na zmniejszenie objawów tocznia rumieniowatego układowego (SLE). Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą także pomóc w zwiększeniu wytrzymałości kości, choć nie zostało to jednoznacznie udowodnione. Mogą wywierać ochronny wpływ na wystąpienie choroby Alzheimera i otępienia.

Wg niektórych badań suplementacja PUFA może nieznacznie zmniejszać ryzyko depresji, choroby afektywnej dwubiegunowej, schizofrenii. Niestety nie wszystkie badania wykazują taki wpływ. W zespole nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) wielonienasycone kwasy tłuszczowe mogą mieć wpływ na poprawę przebiegu choroby lecz wymaga to dalszych badań. 

Reklama
(4)
Komentarze