Zaloguj
Reklama

Kardiolog: jeśli nic nie zmienimy, nasze dzieci i wnuki będą żyły krócej!

Autorzy: Salus Public Relations
Dieta zdrowa dla serca
Fot. medforum
Dieta zdrowa dla serca
(0)

Badania naukowe potwierdzają: przez epidemię schorzeń cywilizacyjnych skraca się oczekiwana długość życia. Główni winowajcy to: siedzący tryb życia, niezdrowa dieta oraz używki. Z przerażającymi prognozami można i warto walczyć. Skutecznie pomoże zmiana codziennych nawyków – przekonuje kardiolog prof. Ewa Straburzyńska-Migaj i radzi co zrobić, by chronić życie swoje, naszych dzieci i wnuków.

Reklama

Choroby serca i naczyń to od lat jeden z dwóch głównych „zabójców Polaków”. Pacjenci umierają w wyniku choroby wieńcowej i zawału serca, udarów niedokrwiennych mózgu (na przykład z powodu niewykrycia w porę migotania przedsionków – najczęściej występującej arytmii) oraz niewydolności serca, na która choruje już nawet 1,4 mln osób w Polsce. Zdaniem lekarzy pandemia koronawirusa jeszcze pogorszyła sytuację.

Pandemia COVID-19 sprawiła, że pacjenci ze schorzeniami serca i naczyń w przypadku zaostrzeń choroby albo w nagłych stanach, takich jak zawał serca, częściej trafiali do ośrodków z większym opóźnieniem. Niektórzy chorzy obawiali się zgłosić do szpitala lub nie byli pewni, czy otrzymają tam pomoc. Tymczasem poradnie kardiologiczne, w tym pracownie hemodynamiczne, zajmujące się leczeniem zawałów serca, pracowały cały czas. Niestety, wielu pacjentów zgłosiło się tam zbyt późno i przypłaciło to zdrowiem a nawet życiem mówi prof. Ewa Straburzyńska-Migaj.

Polskie Towarzystwo Kardiologiczne w czasie pandemii koronawirusa uruchomiło kampanię edukacyjną „NIE #zostańwdomu z zawałem” i apelowało do pacjentów o szczególnie uważną pielęgnację zdrowia w trudnym pandemicznym czasie.

Ekspert radzi co zrobić, żeby cała rodzina żyła dłużej i lepiej:

  • zastąpić krótkie przejazdy samochodem, autobusem czy tramwajem, na przykład po drobne zakupy, chodzeniem – to aktywność odpowiednia nawet dla pacjentów chorych na serce!;
  • wybierzmy wchodzenie po schodach zamiast jeżdżenie windą – to pierwszy prosty test na kondycję fizyczną i sprawność naszego serca. Gdy już po przejściu kilkunastu stopni pojawi się zadyszka, może to oznaczać objawy niewydolności serca – wtedy trzeba pilnie zgłosić się do lekarza;
  • jedzmy regularnie – „odchudzanie się” poprzez pomijanie na przykład śniadań może rozstroić pracę organizmu i nie pomoże zdrowiu;
  • wybierzmy warzywa – to najlepsza baza każdego posiłku. Są pełne wartościowych witamin, dostarczają cennego błonnika i zawierają mało kalorii. Surowe, gotowane, podawane w formie soków – możliwości jest mnóstwo!;
  • bezwzględnie zrezygnujmy z używek – palenie wyrobów tytoniowych, w tym papierosy elektroniczne, alkohol i inne używki dewastują organizm i skracają życie. Warto szukać wsparcia u bliskich, ale także u specjalistów – w razie potrzeby u lekarza rodzinnego i psychologa czy psychoterapeuty. To ważny krok do zdrowia fizycznego i psychicznego;
  • badać się regularnie – także w czasie pandemii COVID-19 warto kontynuować rozpoczętą diagnostykę i realizować zlecone przez lekarza prowadzącego badania.
  • zaszczepić się przeciw Covid-19, grypie i pneumokokom! W tym trudnym czasie dbajmy o siebie szczególnie troskliwie, organizm nam za to podziękuje – zachęca prof. Ewa Straburzyńska-Migaj.
Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Źródło tekstu:

  • Salus Public Relations

Kategorie ICD:


Reklama
(0)
Komentarze