Zaloguj
Reklama

Jaka powinna być czynność serca podczas wysiłku?

Jaka powinna być czynność serca podczas wysiłku?
Fot. medforum
(0)

W dobie powszechnie dostępnych przeróżnych urządzeń elektronicznych pomiar czynności serca podczas wysiłku nie jest szczególnie trudny. Czy warto jednak monitorować ten parametr? Jak najbardziej tak – dzięki temu przede wszystkim możliwe jest podejmowanie się aktywności o takiej intensywności, która będzie zwyczajnie bezpieczna dla naszego zdrowia. Jaka jednak powinna być czynność serca podczas wysiłku fizycznego? Tutaj jednej, uniwersalnej odpowiedzi po prostu nie ma – zależne jest to bowiem zarówno od wieku, jak i od ogólnego stanu zdrowia.

Reklama

W spoczynku czynność serca u zdrowych ludzi typowo wynosi od 60 do 100 na minutę. Co zapewne jest w pełni zrozumiałe, wtedy, gdy podejmujemy się jakiejś aktywności – zwłaszcza wysiłku fizycznego – ulega ona zwiększeniu. Tak jak jednak do pewnego momentu może się ona zwiększać i nie musi to budzić absolutnie żadnego niepokoju, tak po przekroczeniu pewnej ilości uderzeń serca na minutę aktywność nie powinna już być intensyfikowana. Skąd jednak wiedzieć, jaka czynność serca podczas wysiłku jest prawidłowa?

Otóż posłużyć do obliczenia tego, jaką powinniśmy mieć maksymalną czynność serca podczas aktywności fizycznej, może bardzo prosta reguła. Od liczby 220 należy odjąć naszą ilość lat – przykładowo dla 30-latka maksymalna czynność serca wynosi 190 na minutę. Nie jest to jednak poziom, do którego należy dążyć podczas ćwiczeń – specjaliści (m.in. The American Heart Association) zalecają, aby w trakcie wysiłku fizycznego uzyskiwać od 50 do 85% maksymalnej czynności serca. Powinno się ją uzyskiwać zresztą stopniowo, na początku aktywności osiągając połowę, a dopiero później większy odsetek maksymalnej czynności serca.

Zdecydowanie należy podkreślić, że szacowanie możliwej maksymalnej czynności serca podczas wysiłku fizycznego zgodnie z opisaną wyżej regułą jest pewnym uogólnieniem – wprost stosować się do tej zasady mogą osoby cieszące się dobrym zdrowiem. Wtedy bowiem, gdy człowiek zażywa jakieś leki wpływające na czynność serca, choruje na zaburzenia rytmu serca lub przeszedł zawał, o tym, jaka ilość uderzeń serca na minutę w trakcie wysiłku jest dla niego bezpieczna, powinien on porozmawiać ze swoim kardiologiem.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze