Zaloguj
Reklama

Wpływ diety roślinnej na zdrowie serca

Zdrowe warzywa
Fot. medforum
Zdrowe warzywa
(0)

Dwa równoległe badania dotyczące wpływu diety roślinnej na zdrowie wykazały, że spożywanie naturalnej – nieprzetworzonej żywności – ma wpływ na stan zdrowia. 

Reklama

Spis treści:

  1. Dieta młodych ludzi pod lupą
  2. Zdrowa dieta
  3. Przebadano również kobiety w okresie pomenopauzalnym
  4. Dieta Portfolio dla osób biorących udział w doświadczeniu
  5. To nie koniec badań

Naukowcy przez ponad dekadę przyglądali się temu, jak dieta może wpływać na stan zdrowia człowieka. Jedno z badań, które trwało aż 32 lata wykazało, że osoby na diecie roślinnej miały niższy wskaźnik chorób serca. Drugie z kolei pokazało, że kobiety w okresie pomenaupeuzalnym stosujące dietę opartą na produktach roślinnych również miały mniejsze problemy z sercem.

Dieta młodych ludzi pod lupą

Pierwsze badanie trwało 32 lata i polegało na obserwacji grupy prawie 500 osób w wieku 18-30 lat w momencie rozpoczynania eksperymentu. Żadna z osób nie miała problemów z sercem w momencie rozpoczynania analiz.

Pod koniec badania u prawie 300 osób wykryto chorobę sercowo-naczyniową. Wykazano, że osoby stosujące dietę bogatą w produkty roślinne były o 52% mniej narażone na problemy z sercem w prównianiu z osobami, które rzadziej spożywały owoce i warzywa.

Jeden z autorów badania, dr Yuni Choi, badacz w Szkole Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Minnesota w Minneapolis, stawia tezę: Bogata w składniki odżywcze dieta roślinna jest korzystna dla zdrowia układu krążenia. Dieta skoncentrowana na roślinach niekoniecznie musi być wegetariańska.

Zdrowa dieta

Naukowcy podkreślają, że warto spożywać produkty nieprzetworzone i najbardziej zbliżone do naturalnych, a zdrowa dieta nie wyklucza jedzenie mięsa.

Uważamy, że ludzie mogą od czasu do czasu spożywać produkty zwierzęce, ale z umiarem. Mamy na myśli takie jak niesmażony drób, niesmażone ryby, jajka czy niskotłuszczowe produkty mleczne, dodaje dr Choi.

Przebadano również kobiety w okresie pomenopauzalnym

Drugie badanie z kolei dotyczyło kobiet w okresie pomenopauzalnym, które na początku badania miały 50-79 lat. Uczestniczki zapisały się w latach 1993-1998, a badanie trwało do 2017 roku.

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy stosowanie diety portfolio, której celem jest obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym zapobieganie rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych, rzeczywiście działa.

Dieta roślina, fot. panthermedia

Dieta Portfolio dla osób biorących udział w doświadczeniu

W diecie Portfolio dominują przede wszystkim niskoprzetworzone produkty. Znajdują się w niej m.in. płatki owsiane, rośliny strączkowe, produkty sojowe oraz warzywa i owoce. Największe walory stosowania tego typu diety objawiają się przede wszystkim redukcją poziomu złego cholesterolu, czyli LDL, a także obniżeniem poziomu lipoprotein o niskiej gęstości.

Uczestniczki wypełniłu kwestionariusze dotyczące ich diety, a naukowcy wykorzystali te informacje, aby ocenić, jak ściśle przestrzegali diety Portfolio. Wyniki są zaskakujące.

Autorzy badania odkryli, że wśród przebadanych kobiet, które trzymały się diety portfolio lub miały od niej odstępstwa, ale niezbyt często,  u 11 proc. z nich występuje mniejsze prawdopodobieństwo rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, u 14 proc. – choroby wieńcowej, a u 17 proc. – niewydolności serca.

Główny autor badania, Andrea J. Glenn, doktorant w szpitalu św. Michała w Toronto w Kanadzie oraz naukach żywieniowych na Uniwersytecie w Toronto podkreśla, że nawet wprowadzanie pojedynczych produktów z diety Portfolio do codziennego menu może przyczynić się do obniżenia ryzyka zachorowań.

To nie koniec badań

Dane przedstawione w tym badaniu są zgodne z wcześniejszymi badaniami dotyczącymi diet roślinnych oraz długowieczności i zdrowia metabolicznego. Naukowcy nie poprzestają jednak na tym badaniu, chcą bowiem sprawdzić tę zależność również na grupie mężczyzn oraz wśród osób z innych kultur.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze