Zaloguj
Reklama

Kawa i cholesterol

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Carper J.: Zdrowe serce. Jak zapobiegać chorobom serca i leczyć je za pomocą diety i suplementów, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2010

Kawa i cholesterol
Fot. Pantherstock
(0)

Zwykle pijemy ją codziennie z mlekiem lub bez, z dodatkiem cukru lub nie - kawa, która dzięki Polakowi Jerzemu Franciszkowi Kulczyckiemu stała się popularnym napojem w całej Europie. Jaki wpływ może mieć picie kawy na poziom cholesterolu?

Reklama

Kawa jest produktem, który sam w sobie nie zawiera cholesterolu, jednak ziarna kawy bogate są w diterpeny. Związki lipidowe: kafestol i kafeol, które mogą podnosić wartość cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Dodatkowo utrudniają pracę enzymów wątrobowych odpowiedzialnych za odpływ cholesterolu.

Badania wykazały, że odpowiedni proces przygotowania kawy niweluje szkodliwe związki. Takim procesem jest filtracja, która usuwa diterpeny. Podczas parzenia kawy w ekspresie związki lipidowe pozostają na filtrze i nie przechodzą do napoju. Dzięki czemu kawa parzona w taki sposób, nie wpływa na podniesienie poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Podobnie jest w przypadku kawy rozpuszczalnej, gdzie związki są tracone podczas procesu technologicznego. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy kawa parzona jest po turecku, przygotowana w zaparzaczu  tłokowym, gotowana w stylu skandynawskim. Ilość diterpenów w kawach przygotowywanych w ten sposób jest wysoka i może przyczynić się do zwiększenia poziomu lipidów w osoczu krwi. Pięć filiżanek niefiltrowanej kawy podwyższa poziom cholesterolu o około 0,33 mmol/l. Holenderscy naukowcy wyodrębnili z kawy gotowanej „czynnik lipidowy”- tłuszczową substancję. Podawali ją uczestnikom badania jako „kawowy czynnik lipidowy” i doszli do wniosku, iż poziom cholesterolu podniósł się średnio o 23% w ciągu sześciu tygodni i niemal w całości była to szkodliwa frakcja cholesterolu LDL.

Pomimo tych niekorzystnych właściwości diterpenów, kawa zawiera związki polifenolowe, których celem jest: hamowanie utleniania lipidów, zapobieganie odkładania tłuszczu w ścianach naczyń oraz niedopuszczenie do tworzenia złogów miażdżycowych.  

Podsumowując, wybierając kawę należy skłaniać się ku napojom filtrowanym, pozbawionym diterpenów. Warto zaznaczyć, że kawa arabica zawiera więcej związków lipidowych niż robusta.

Reklama
(0)
Komentarze