Zaloguj
Reklama

AMEKG - ambulatoryjne monitorowanie EKG metodą Holtera

AMEKG - ambulatoryjne monitorowanie EKG metodą Holtera
Fot. medforum
(0)

AMEKG jest badaniem pracy serca, zaproponowanym przez Holtera w 1961r. Badanie to głównie bazuje na zapisie pracy serca na nośniku danych co umożliwia późniejszy jego przegląd na monitorze.

Reklama

Pierwsze próby badania metodą AMEKG były niezwykle trudne zarówno dla badacza jak i dla badanego, który musiał „nosić” ze sobą, na plecach, sprzęt do zapisu danych- jak np. magnetofon wraz z akumulatorem. Sprzęt ten, niejednokrotnie bardzo ciężki, pacjent miał na sobie również podczas prób wysiłkowych. Dziś technika przyszła z pomocą medycynie. Zmieniły się rozmiary rejestratorów co umożliwia zapis EKG podczas codziennych czynności chorego. Zmieniły się również możliwości zapisu samych danych, a dokładnie ilość pamięci, która dawnej była niewielka. Dziś rejestratory mogą zapisywać bardzo duże ilości danych nawet w 12 kanałach i badać nie tylko rytm pracy serca ale również dają możliwość analizy odcinka ST.

Na uprzednio przygotowanej skórze pacjenta przykleja się elektrody, które muszą dokładnie przylegać do ciała by odbierać bodźce elektryczne. Badanie to bywa wykonywane u pacjentów hospitalizowanych, jednak z założenia, badanie to przeznaczone jest do diagnostyki w warunkach domowych lub ambulatoryjnych. Celem bowiem jest pokazanie rytmu pracy serca podczas codziennych czynności pacjenta, a co za tym idzie, niewskazane jest ograniczenie aktywności chorego podczas przeprowadzania badania. Dodatkowo, podczas badania, pacjent może zostać poproszony o prowadzenie dzienniczka, z zapisem czynności jakie wykonywał oraz emocji jakie tym działaniom towarzyszyły.[1]

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • [1] „Ambulatoryjne monitorowanie ekg metodą holtera” J. Król, M. Tomaszewska-Kiecana, E. Kostarska-Srokosz
    „Kardiologia praktyczna dla lekarzy rodzinnych i studentów medycyny. Tom I. Diagnostyka kardiologiczna.” Pod red: M. Dłużniewskiego, A. Mamcarza, P. Krzyżaka, Warszawa 2002

Reklama
(0)
Komentarze