Zaloguj
Reklama

Warzywa i owoce w profilaktyce chorób układu krążenia

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1.Ciborowska H., Rudnicka A. : Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
    2.Wieczorek- Chełmińska Z.: Żywienie w chorobach serca, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
    3.Wieczorek- Chełmińska Z.: Żywienie w nadciśnieniu tętniczym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Warzywa i owoce w profilaktyce chorób układu krążenia
Fot. medforum
(0)

Prawidłowo zbilansowana dieta odgrywa znaczącą rolę w zapobieganiu chorobom układu sercowo-naczyniowego. Ważnym elementem właściwie skomponowanej diety są warzywa i owoce.

Reklama

Warzywa i owoce zaliczane są do produktów ubogoenergetycznych, o wysokiej wartości odżywczej. Dostarczają organizmowi witamin, w tym witamin antyoksydacyjnych: C, E, beta karotenu, folianów, K. Są źródłem mikro- i makro- składników oraz włókna pokarmowego. Wykazują działanie zasadotwórcze. Ponadto mają duży potencjał antyoksydacyjny, który zawdzięczają prozdrowotnym substancjom bioaktywnym: flawonoidom, polifenolom, fitosterolom. Oznacza to, że wykazują zdolność do eliminowania niebezpiecznych dla zdrowia wolnych rodników. Dzięki omówionym właściwościom, spożywanie warzyw i owoców odgrywa ważną rolę w zapobieganiu chorobom układu krążenia. Znacząco zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe oraz inne choroby niezakaźne, takie jak: cukrzyca, otyłość, nadciśnienie tętnicze.

Instytut Żywności i Żywienia, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie co najmniej 400g warzyw i owoców dziennie. Ważne by ilość spożywanych warzyw i owoców była podzielona na 4-5 porcji. Przykładem porcji warzyw jest: 1 duży pomidor (ok 200g), 100 g łuskanego bobu, 100 g surowych ziemniaków, 1 szklanka (200ml) soku warzywnego. Porcja owoców to: 1 duży owoc np: pomarańcza, jabłko, gruszka, banan, brzoskwinia; 1 szklanka: truskawek, malin, porzeczek, ½ szklanki: winogron, wiśni, czereśni, ¾ szklanki soku owocowego.

Najnowsze doniesienia naukowe wskazują, że spożywanie 1-3 porcji warzyw i owoców zmniejsza o 14% ryzyko zachorowania na nowotwór i ryzyko przedwczesnego zgonu spowodowanego udarem mózgu i zawałem mięśnia sercowego. Zwiększenie spożycia warzyw i owoców do 5-7 porcji dziennie ogranicza ryzyko do 36%, spożywanie ponad 7 porcji obniża takie ryzyko aż o 42%.

Przytoczone dowody sugerują, iż zwiększona ilość warzyw i owoców w diecie zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Warto dodać, że warzywa i owoce najlepiej spożywać w postaci surowej lub jak najmniej przetworzonej, gdyż mają one wtedy większą wartość odżywczą.

Reklama
(0)
Komentarze