Zaloguj
Reklama

Soja przyjazna sercu

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Műller Sven-David, Raschke Katrin: Cholesterol pod kontrolą, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
    2. Kwiatkowska E.: Fitoestrogeny sojowe w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, Postępy Fitoterapii 4/2007.

Soja przyjazna sercu
Fot. Shutterstock
(0)

Soja należy do roślin z rodziny babkowatych. Obecnie zidentyfikowano 16 gatunków, jednak najbardziej znana jest soja warzywna (Glycine max). Uprawiana jest głównie w  południowo-wschodniej Azji, Afryce, Północnej i Południowej Ameryce oraz na południu Rosji.

Reklama

Soja jest rośliną o bogatej wartości odżywczej. Charakteryzuje się obecnością wysokowartościowego białka, którego skład aminokwasowy jest porównywalny z wartością odżywczą białka mleka. Nasiona stanowią źródło witamin z grupy B: B1,B2, B6, B9, witaminy K. Obfitują w mikro i makro pierwiastki t.j.: cynk, mangan, miedź, selen, potas, magnez, żelazo, fosfor oraz w błonnik pokarmowy i lecytynę.

Liczne badania potwierdziły, że jest niezwykłym elementem w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Wykazuje działanie chemoprewencyjne, stosowana jest w profilaktyce osteoporozy, niweluje skutki menopauzy oraz redukuje ryzyko chorób układu krążenia.

Prozdrowotne właściwości zawdzięcza fitoestrogenom - związkom pochodzenie roślinnego. Wśród fitoestrogenów wyróżniono kilka klas min.: izoflawony, pośród których najbardziej znane są genisteina i daidzeina. Przeprowadzone badania podają, że izoflawony zawarte w nasionach soi mają działanie przeciwutleniające, hamują powstawanie wolnych rodników, dzięki czemu chronią cząsteczki LDL przed uszkodzeniem. Utlenione cząsteczki złego cholesterolu LDL są szczególnie niebezpieczne dla serca i naczyń krwionośnych. Izolowane izoflawony wpływają na uregulowanie ciśnienia tętniczego. Z innych badań wynika, ze produkty sojowe, zmniejszają poziom LDL, VLDL, jednocześnie podwyższając poziom HDL. Dodatkowo redukują aktywność trombocytów, ich agregację oraz wpływają na reaktywność naczyń.

Nie tylko fitoestrogeny wykazują korzystne właściwości, również białka sojowe. Najnowsze doniesienia sugerują, że proteiny sojowe przyśpieszają eliminowanie cholesterolu LDL z krwi, dzięki temu, iż  stymulują jego absorbcję do wątroby. Spożywanie dziennie 25 g protein sojowych może obniżyć poziom cholesterolu średnio o 5%.

Spożywając soję i produkty sojowe: tofu, miso, olej sojowy, sos sojowy, mleko sojowe, makarony i płatki sojowe wykorzystujemy jej kardioprotekcyjne właściwości. W celu utrzymania działania zalecane jest regularne spożywanie, gdyż fitoestrogeny łatwo przechodzą do krwi i równie szybko są rozkładane.

Reklama
(0)
Komentarze