Zaloguj
Reklama

Jumping fitness wzmacnia serce

Współautorzy: dziennikarz medyczny
Jumping fitness wzmacnia serce
Fot. panthermedia
(5)

W profilaktyce chorób serca wysokie miejsce zajmuje aktywność fizyczna  reguluje ciśnienie tętnicze, a także pobudza metabolizm. Jedną z form ruchu, który dobrze wpływa na układ krążenia, jest tzw. jumping fitness. Ćwiczenie zyskuje sobie coraz większą popularność  ten dynamiczny system treningu wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach. Efektem tego jest m.in wzmocnienie ciała, zwiększenie wydolności organizmu, obniżenie stężenia cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.

Reklama

Badania medyczne pokazują, że aktywność fizyczna to nieodzowny element profilaktyki chorób serca oraz układu krążenia.

Ważne! Osoby, które uprawiają jakąkolwiek formę ruchu, są mniej podatne na rozwój choroby wieńcowej (ryzyko obniża się o 20-30%).

Ruch to zdrowie, owszem, ale tylko wtedy, gdy ćwiczenia są właściwie dobrane. Odpowiedni zestaw ćwiczeń, który ponadto jest prawidłowo wykonywany, pomaga uregulować ciśnienie krwi, zwiększyć elastyczność naczyń krwionośnych i poprawić wydolność organizmu.

W profilaktyce chorób serca lekarze zalecają ćwiczenia aerobowe, czyli dotleniające. Do tego typu ćwiczeń zalicza się m.in. jogging, szybkie marsze. Alternatywą może być jumping fitness, który, jak udowadniają badania, jest niemal o 70% skuteczniejszy niż tradycyjny jogging. Jednakże ćwiczenia na trampolinie nie są wskazane dla osób, które zmagają się z nadciśnieniem.  

Ważne! Przed rozpoczęciem regularnej aktywności fizycznej należy skonsultować się z lekarzem, który oceni stan zdrowia i jeżeli będzie to konieczne, wykona dodatkowe badania.

Nie lubimy ćwiczyć

Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Bayer, w Polsce wciąż zbyt mała ilość osób decyduje się na aktywność fizyczną celem poprawy samopoczucia i profilaktyki chorób serca.

  • 52% respondentów w ogóle nie ćwiczy,
  • 48% badanych jest aktywnych fizycznie (m.in. jeździ na rowerze, biega).

Ważne! Jazda rowerem jest najchętniej uprawianym rodzajem sportu (57% spośród osób, które są aktywne fizycznie).

Wiele osób jest zwyczajnie leniwych, o czym świadczy fakt, że 22% ankietowanych korzysta ze środka transportu nawet wtedy, gdy do przebycia ma jedynie 500-800 metrów.

Jedną z wymówek niechęci do ćwiczeń jest zbyt szybkie męczenie się (21% badanych).

Zdaniem trenerów należy odpowiednio zachęcić do ćwiczeń. Mają one sprawiać przyjemność, a nie być przykrą koniecznością. Aktywność fizyczna może sprawiać radość, należy tylko odpowiednio ją dobrać do predyspozycji danej osoby. Formą treningu, która dobrze wpływa na kondycję organizmu, a przy tym sprawia przyjemność, jest jumping fitness. Ćwiczenia na trampolinie należą do ćwiczeń kardio.

Ćwiczenia kardio

Treningiem kardio nazywa się każdą formę wysiłku fizycznego, podczas którego następuje zdecydowany wzrost tętna (serce zostaje aktywnie pobudzone do pracy).

W trakcie ćwiczeń tego rodzaju komórki otrzymują zwiększoną ilość tlenu, co wpływa pozytywnie na samopoczucie. 

Jumping fitness należy do ćwiczeń typu kardio – wspomaga kondycję serca oraz wydajność płuc, a także pomaga w spaleniu nadmiaru nagromadzonego w organizmie tłuszczu.

Ważne! Regularne ćwiczenia pozwalają utrzymać organizm w formie oraz uniknąć wielu przypadłości zdrowotnych.

Jumping fitness, czyli…

Metoda ćwiczeń opiera się na połączeniu szybkich i wolnych skoków (odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów, jak i elementów „power sports”).

Ważne! Jumping jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging (to efekt ciągłych zmian grawitacyjnych, obejmujących ponad 400 mięśni, które są wciąż napinane i rozluźniane).

Ćwiczenia na trampolinie należą do specjalnie opracowanego systemu treningowego nazywanego treningiem kardio (jego rolą jest pomagać we wzmocnieniu i kształtowaniu sylwetki, a jednocześnie sprawiać przyjemność z możliwości skakania).

Jumping fitness wykonuje się na jednoosobowej trampolinie w rytm muzyki.  Trampolina jest niezwykle wytrzymała oraz stabilna (utrzymuje obciążenie do 120 kg). Dodatkowo do trampoliny jest przymocowana rączka, która pozwala utrzymać równowagę.

Ćwiczenia zaczerpnięte są z różnych dyscyplin sportowych. Z reguły jest to kombinacja wolnych i szybkich skoków (znanych z aerobiku). Ćwiczenia mogą mieć także charakter spokojniejszy i odbywać się na zasadzie lekkiego kołysania się na trampolinie bez wybijania się do góry.

fot. panthermedia

Korzyści płynące z ćwiczeń  

Podczas godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal. 10 minut ćwiczeń na trampolinie równa się 30 minutom biegania. Taka efektywność ćwiczeń jest rezultatem nieustannych zmian grawitacji podczas treningu, którym poddana zostaje większa ilość mięśni.

Ważne! Ćwiczenia na trampolinie usprawniają krążenie, pomagają w pracy układu sercowo-naczyniowego oraz dotleniają.

Ponadto regularne treningi m.in.

  • zmniejszają obrzęki,
  • wspomagają krążenie limfatyczne poprzez stymulowanie zastawek układu,
  • wpływają na zwiększenie aktywności funkcjonalnej czerwonego szpiku i stymulują go do produkcji czerwonych krwinek,
  • dotleniają tkanki oraz zwiększają pojemność płuc,
  • przyśpieszają przemianę materii, stymulują trawienie oraz przyczyniają się do usuwania toksyn z organizmu,
  • wzmacniają mięśnie (zwiększają liczbę mitochondriów w komórkach mięśniowych),
  • poprawiają koordynację ruchową oraz równowagę.

Piśmiennictwo
Reklama
(5)
Komentarze