Zaloguj
Reklama

Jak naturalnie obniżyć poziom cholesterolu?

Jak naturalnie obniżyć poziom cholesterolu?
Fot. Pantherstock
(3)

Zwiększony pozom cholesterolu we krwi może przyczyniać się m.in. do miażdżycy tętnic, zwiększa ryzyko chorób serca, udaru i choroby tętnic obwodowych; dlatego ważna jego kontrola i utrzymanie na niskim poziomie. Istnieją naturalne sposoby na redukcję cholesterolu.

Reklama

Cholesterol jest produkowany przez wątrobę w ok.80%, reszta pochodzi z pokarmów bogatych w  nasycone kwasy  tłuszczowe, które można znaleźć w mięsie, jajach i produktów mlecznych. A także w niektórych olejach roślinnych: oleju kokosowym, czy palmowym.

W obniżeniu poziomu cholesterolu jedną z najważniejszych spraw jest zmiana diety. Powinno się:

  1. Ograniczyć  całkowite spożycie tłuszczu do mniej niż 25% do 35% całkowitego spożycia kalorii każdego dnia.
  2. Ograniczyć  spożycie tłuszczów nasyconych do mniej niż 7% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Zawarte są w potrawach smażonych (pączki, frytki, chipsy),maśle, ciasteczkach.
  3. Ograniczyć spożycie tłuszczów trans do mniej niż 1% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Pozostałe tłuszcze powinny pochodzić ze źródeł jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak niesolone orzechy i nasiona, ryby (zwłaszcza tłuste ryby, np. jak łosoś, pstrąg, śledzie, co najmniej dwa razy w tygodniu) oraz olei roślinnych.
  4. Ograniczyć spożycie cholesterolu do mniej niż 300 mg dziennie. Jeśli  współwystępuje choroba sercowo - naczyniowa lub poziom cholesterolu LDL wynosi 100 mg / dl lub więcej, poniżej 200 miligramów dziennie.

Źródłem cholesterolu są przede wszystkim tłuszcze zwierzęce, takie jak smalec, masło, żółte sery, żółtka jajek, pełnotłuste mleko, mięso wieprzowe i wędliny. Należy unikać smażenia na smalcu i innych tłuszczach, ew. zastosować oliwę z oliwek. Masło zastąpić margaryną, która nie zawiera tłuszczów utwardzanych. Jaja, tłuste mleko, śmietanę - chudym twarogiem, tofu, mlekiem sojowym.  Wieprzowinę i tłuste wędliny  rybami (bogatymi w zdrowe kwasy omega 3) i drobiem. Jest coraz więcej dowodów, że dieta o niskiej zawartości węglowodanów może być skuteczna w redukcji cholestrolu.

Niektóre grupy produktów spożywczych mogą być korzystne w obniżaniu poziomu cholesterolu -  żywność z dodatkami steroli roślinnych, produkty z błonnikiem, np. otręby, produkty pełnoziarniste takie jak pełnoziarnisty chleb, brązowy ryż, kasze, płatki owsiane, owoce,np.   jabłka i gruszki, a także ryby, orzechy. Jeden drink alkoholu dziennie może pomóc zwiększyć poziom HDL (dobrego cholesterolu), lecz nadmiar alkoholu może uszkodzić wątrobę i zwiększa ryzyko podwyższonego cholesterolu LDL. Zaprzestanie palenia tytoniu może zredukować stężenie złego cholesterolu LDL (nawet o 10%).

fot. pantherstock

W redukcji poziomu cholesterolu skuteczna może być zmiana stylu życia. Obniżenie masy ciała może pomóc obniżyć poziom trójglicerydów, cholesterolu LDL i cholesterolu całkowitego. Aktywność fizyczna (szczególnie aerobowa) może zwiększyć poziom dobrego cholesterolu o 5% w ciągu pierwszych dwóch miesięcy. Regularne ćwiczenia (co najmniej 30 minut dziennie) .

Istnieje wiele naturalnych i skutecznych sposobów na redukcję cholesterolu we krwi i zapobieganiu chorobom układu krążenia. Nie zawsze od razu konieczne jest stosowanie leków.

Reklama
(3)
Komentarze