Zaloguj
Reklama

Jak naturalnie dbać o serce

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • H. Vollmer „Zdrowe serce. 100 wskazówek na długie życie”, wydawnictwo Astrum 2015 rok
    M.Hall, D. Lederer „Relaksacja w pigułce”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008 rok
    M.Romer „Aromaterapia”, Wydanie I polskie, pod red. Władysława S. Bruda, 2009 rok

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Jak naturalnie dbać o serce
Fot. medforum
(5)

Serce należy do najważniejszych i najbardziej zapracowanych organów - pracuje bez przerwy, pompując krew do naczyń krwionośnych. Centralny narząd układu krwionośnego tworzą dwa przedsionki oraz dwie komory. Wszelkie schorzenia serca osłabiają cały organizm - tak istotne jest, dlatego, aby należycie dbać o ten organ i nie dopuścić do rozwoju choroby. Istnieje wiele sposobów dbania o dobrą kondycję mięśnia sercowego. Tak naprawdę serce nie potrzebuje skomplikowanych działań z naszej strony, aby być zdrowe - wymaga jednak systematyczności i higienicznego trybu życia.  

Reklama

Na świecie z przypadłością, jaką jest niewydolność serca zmaga się 22 mln populacji, a każdego roku wykrywa się kolejne 2 mln przypadków.

Ważne! W Polsce za 20 lat liczba chorych na niewydolność serca wzrośnie, o co najmniej 25%.

Za stan zdrowia odpowiadają głównie takie czynniki jak uwarunkowania genetyczne, środowisko a także możliwości medycyny. Należy jednak pamiętać, że od tego, jakie będzie zdrowie w dużej mierze odpowiadamy my sami (zdaniem specjalistów nawet w 50% stan zdrowia człowieka zależy od stylu życia, jaki prowadzi).

Co szkodzi sercu

Czynnikami, które mają największy wpływ na kondycję mięśnia sercowego to:

Choroby układu krążenia, zwłaszcza wiedzie tutaj prym miażdżyca - to najczęstsze przyczyny śmierci. Powodów takiego stanu rzeczy należy doszukiwać się przede wszystkim w rozwoju cywilizacji - jej skutkiem jest m.in. przetworzone żywienie, tłusta dieta, mała aktywność fizyczna (poruszanie się głównie samochodem), używki (papierosy, alkohol). Dodać do tego należy stres związany z pracą a również brak badań diagnostycznych. Wszystkie powyższe przesłanki przyczyniają się do rozwoju chorób serca. Co zatem robić, aby nasze serce cieszyło się jak najdłużej zdrowiem?

Krok pierwszy - ruch

Badania wykazały, że regularna aktywność fizyczna wpływa na wzmocnienie mięśnia sercowego - pozwala mu wydajniej pompować krew oraz zwolnić jego pracę spoczynkową (wolniejsze bicie serca to niższe ciśnienie krwi). Ponadto ruch poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejsza poziom trójglicerydów, krzepliwość krwi, a także polepsza ukrwienie oraz dotlenia wszystkie tkanki i narządy.

Ważne! 2,5 godziny ruchu tygodniowo może obniżyć ryzyko zawału serca o 1/3 oraz praktycznie wyeliminować ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom (CDC) zaleca 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej każdego tygodnia - daje to 20 minut wysiłku dziennie. Nie jest to wcale dużo, a efekty, jakie przeniesie naszemu sercu są bezdyskusyjne.

Ważne! Ćwiczenia zawsze powinny być dostosowane do kondycji.   

Należy pamiętać również o tym, że ruch wpływa na prawidłową wagę. Otyłość, która obecnie zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych - obciąża serce, które pracuje ciężko, aby dotlenić organizm. Zwiększona masa ciała powoduje migotanie przedsionków serca, co może prowadzić do zawału. Ponadto w trakcie snu nadmiar kilogramów przygniata klatkę piersiową, skutkując pojawieniem się bezdechu sennego (m.in. pogarsza nadciśnienie, również będące przyczyną otyłości).

Krok drugi - dieta

Najodpowiedniejsza dla serca jest dieta śródziemnomorska - bogata w warzywa, owoce, ryby, owoce morza, oliwę z oliwek. Ponadto chudy nabiał, naturalne jogurty, orzechy.

Ważne! Zarówno oliwa z oliwek jak i orzechy to cenne źródło jednonienasyconych „dobrych” tłuszczów” - pomagają one w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, niskiego poziomu cholesterolu LDL, który przyczynia się do powstawania płytek miażdżycowych zatykających tętnice.

Ponadto:

  • do diety należy włączyć produkty zbożowe o dużej zawartości błonnika (m.in. otręby, chleb pełnoziarnisty),
  • unikać tłuszczu nasyconego (spożywany tłuszcz nie powinien przekraczać 30% dziennego spożywania kalorii),
  • pić czerwone wino (lampka wytrawnego wina dziennie),
  • ograniczyć cukry (dowiedziono, że osoby, które spożywają ponad 74 g cukru dziennie, są o 87% bardziej narażone na wysokie ciśnienie krwi),
  • spożywać ryby bogate w kwasy omega - 3 (zjadanie takiej ryby raz w tygodniu może obniżyć ryzyko zgonu z powodu zawału o 52%).

W codziennej diecie bardzo istotne jest również ograniczenie słodkich napojów gazowanych. Nadmierne spożywanie takich płynów może prowadzić do zaburzeń rytmu serca (działają moczopędnie ze względu na dużą zawartość cukru oraz kofeiny. Wypłukują potas, który odpowiedzialny jest za utrzymanie dobrego rytmu serca).


fot. panthermedia

Krok trzeci - kawa i herbata

Umiarkowane picie kawy jak i herbaty wpływa dobroczynnie na serce. Okazuje się, że sześć filiżanek herbaty wypitych dziennie - wpływa na obniżenie ryzyka pojawienia się chorób nawet o 40%. Picie kawy zaś (dwie filiżanki dziennie) - to zmniejszenie ryzyka o 20%.

Ważne! Kawa powinna być wypijana bez ulepszaczy takich jak śmietanka oraz cukier. Dobrze jest pić również kawę zieloną. W temacie herbaty najlepsza jest czerwona, biała i zielona (zawiera antyoksydanty, które zwalczają szkodliwe wolne rodniki w organizmie). 

Krok czwarty - stanowcze „nie” paleniu

Nikotyna i tlenek węgla zawarty w papierosach są najbardziej szkodliwe dla serca. Poprzez pobudzanie (m.in. adrenaliny) wpływają na przyspieszenie częstości pracy serca oraz podwyższają ciśnienie krwi. W efekcie skutkuje to pojawieniem się zaburzeń rytmu serca i skurczem tętnic wieńcowych (uszkadzają śródbłonek naczyń tętniczych, przyczyniając się do powstawania w nich zmian miażdżycowych). Należy podkreślić, że palacze charakteryzują się niższym stężeniem cholesterolu HDL, który działa ochronnie przed miażdżycą. Palenie skutkuje ponadto nasileniem procesów krzepnięcia (m.in. zwiększenie aktywności płytek krwi) - wpływa to na tworzenie się w świetle tętnic zakrzepów, które mogą skutkować zawałem serca bądź udarem mózgu.

Krok piąty - leczenie, badania, leki przeciwbólowe

W profilaktyce serca niezmiernie istotne jest utrzymanie w dobrej kondycji układu immunologicznego. Źle na serce wpływają wszelkie niewyleczone oraz „niewyleżane” choroby - obciążają je.

Dla serca ważny jest także stan uzębienia. Zepsute zęby i stany zapalne dziąseł wywołują bakterie - przenikają one przez błonę śluzową ust, gardła, języka oraz dostają się do krwiobiegu, co skutkuje uszkodzeniem serca.

Dbając o serce należy ponadto pamiętać o regularnych badaniach - pomiar ciśnienia krwi, poziom cholesterolu całkowitego we krwi, a także glukozy.

Ważne! Regularne badanie EKG powinno się wykonywać zwłaszcza po ukończeniu 40 lat.

Warto dla zdrowia serca ograniczyć stosowanie leków przeciwbólowych - osoby, które zażywają dziennie duże dawki niesterydowych leków przeciwzapalnych (m.in. ibuprofen) są bardziej narażone na wystąpienie ataku serca. 

Krok szósty - ograniczenie stresu

Stres to wróg serca. W celu zmniejszenia stresu warto nauczyć się technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych, a także medytacji (umiejętność skupienia się na oddechu przez kilka minut dziennie, wpłynie pozytywnie na wyciszenie organizmu).

Można również skorzystać z aromaterapii - pomaga się odprężyć. Aromaterapia należy do terapii relaksacyjnych, w których wykorzystuje się zapachy. Na stres dobre są olejki rumianku, lawendy, pomarańczy, drzewa sandałowego.

Ważne! Chorób układu krążenia można uniknąć. Wystarczy przestrzegać zaleceń specjalistów. 

Reklama
(5)
Komentarze