Zaloguj
Reklama

Jajo już nie takie złe – dlaczego powinniśmy jeść dużo jajek?

Jajo już nie takie złe – dlaczego powinniśmy jeść dużo jajek?
Fot. medforum
(0)

Jaja, masło, cukier… Co jakiś czas świat zalewają informacje o szkodliwym działaniu na organizm różnych produktów spożywczych. Przez długi czas jajo uznawane było za produkt, który podwyższa cholesterol. Jaja zostały jednak „odczarowane” i uznane, za ważny produkt spożywczy w naszej diecie.

Reklama

Jajo – źródło ważnych składników odżywczych

Jaja kurze, kacze, gęsie czy przepiórcze towarzyszą nam na każdym kroku. Przeciętne jajo kurze waży około 50 g. Jak wskazują źródła USDA National Nutrient Database, w składzie jaja poza wodą odnajdziemy około 13% białek, 10% tłuszczu i około 1% węglowodanów. Średnia kaloryczność jaja kurzego wynosi około 147 kcal. 

Czy jajo jest zdrowe?

Przez długi czas powielano informację o niekorzystnym wpływie częstego spożywania jaja. Wskazywano, że nadmierne spożywanie jaj przyczynia się do podwyższenia poziomu cholesterolu, a co za tym idzie – do wzrostu ryzyka wystąpienia miażdżycy. Badania prowadzone na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu jasno wskazują, że jaja są tym, co bezwzględnie powinno znaleźć się w naszej diecie. Jak zaznacza prof. Trziszka, jaja to jedna z tych rzeczy, która naturze udała się najlepiej. Odpowiednie, naturalne modyfikowanie żywienie ptaków może wpłynąć na otrzymywanie jaj bogatych w witaminy z grupy A, E oraz bogatą frakcję fosfolipidową. Ponadto uboczne produkty przetwórstwa jaj mogą znaleźć zastosowanie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak np. osteoporoza. Co ważne, jak podkreśla profesor, przyswajalność związków odżywczych z jaj jest niezwykle wysoka. Składniki z żółtek jaj są łatwo i szybko przyswajalne przez organizm. Jajo zawiera około 200 mg cholesterolu, ale należy podkreślić, że jest to tzw. HDL znany jako „dobry”, który nie sprzyja rozwojowi miażdżycy. 

Po jakie jaja sięgać

Jaja kategoryzowane są pod względem klasy oraz systemu hodowli. Podział wg klas obejmuje:

A – jaja świeże, które mają przejrzyste i klarowne białko oraz nieuszkodzoną skorupkę,

B – jaja tzw. utrwalone, których wysokość komory powietrznej nie przekracza 9 mm,

C – jaja dla przemysłu.

fot. panthermedia

Pod względem oznakowania na skorupce oznaczającego system utrzymania kur wyróżniamy:

0 – jaja z hodowli ekologicznej,

1 – jaja z tzw. wolnego wybiegu,

2 – jaja z chowu ściółkowego,

3 – jaja z chowu klatkowego. 

Dodatkowo możemy spotkać się z podziałem wg wagi, gdzie jaja w rozmiarze XL to te, które ważą więcej niż 73 g, jaja L – między 63 a 73 g, M – między 53 a 63 g oraz jaja małe, ważące poniżej 53 g. Jaja możemy przechowywać w lodówce do 6 tygodni, w temperaturze pokojowej do 3 miesięcy. 

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Jajczarstwo. Red. T. Trziszka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego. Wrocław 2019.

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze