Zaloguj
Reklama

Dieta DASH

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Jarosz M.: Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2010.
    2. http://dashdieta.eu/

Dieta DASH
Fot. medforum
(0)

Dieta DASH została opracowana przez specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych (NHLBI, National Heart, Lung, and Blood Institute), którzy zaobserwowali zależność pomiędzy spożywanymi pokarmami, a wartością ciśnienia tętniczego. DASH - Dietary Approaches to Stop Hypertension, w odsłownym tłumaczeniu oznacza „zatrzymywanie nadciśnienia dietą”. 

Reklama

Program żywieniowy DASH opiera się na kilku zasadach, które regularnie przestrzegane pozwalają na osiągnięcie celu diety jakim jest: redukcja wysokiego ciśnienia tętniczego, cholesterolu oraz zapewnienie prawidłowej masy ciała.

Zasady diety DASH

  • Spożywanie określonej liczby dziennych porcji produktów spożywczych z różnych  grup (produkty zbożowe, warzywa i owoce, nabiał, mięso i ryby, tłuszcze roślinne, słodycze). Ilość porcji uzależniona jest od indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego.
  • Zmniejszenie spożycia tłuszczu zwierzęcego na rzecz tłuszczu roślinnego. Zalecane jest spożywanie beztłuszczowego lub chudego nabiału, będącego źródłem białka i wapnia.
  • Należy ograniczyć spożywanie mięsa do 2 lub 1 porcji dziennie. Preferowane jest chude, niesmażone mięso drobiowe oraz ryby.
  • Zwiększenie spożycia warzyw i owoców do 4-5 porcji dziennie, które są źródłem błonnika oraz składników mineralnych. Ponadto ważnym elementem diety są orzechy i migdały, bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, nasion, ziaren, które powinny stanowić główne źródło energii w diecie.
  • Ograniczenie spożycia słodyczy, będących źródłem cukrów prostych.
  • Zmniejszenie spożycia sodu do 1500 mg (2/3 łyżeczki soli kuchennej).
  • Należy wypijać ok 1,5 litra płynów dziennie, wybierając niskosodową wodę mineralną.

W badaniu DASH potwierdzono, że u osób przestrzegających zasad żywienia programu DASH uzyskano obniżenie skurczowego ciśnienia tętniczego średnio o 6 mm Hg oraz ciśnienia rozkurczowego o około 3 mm Hg. Największy spadek odnotowano u badanych z umiarkowanym nadciśnieniem. Skurczowe ciśnienie tętnicze obniżyło się o 11 mm Hg, a rozkurczowe o 6 mm Hg. Efekty zauważono już po 2 tygodniach stosowania diety.

Jak dieta DASH wpływa na nasze zdrowie?

Dieta DASH może mieć zatem bardzo ważne znaczenie. Wykazuje udowodnione działanie przeciwnadciśnieniowe, poprzez zmniejszenie spożycia sodu, zwiększenie spożycia warzyw i owoców, ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów ogółem. Zapobiega rozwojowi nadciśnienia, otyłości, miażdżycy oraz cukrzycy typu 2. 

Reklama
(0)
Komentarze