Zaloguj
Reklama

Co drugi Polak umiera na serce - jak zmniejszyć śmiertelność spowodowaną chorobami układu krążenia?

Informacja prasowa

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Co drugi Polak umiera na serce - jak zmniejszyć śmiertelność spowodowaną chorobami układu krążenia?
Fot. Shutterstock
(0)

Corocznie około 170 tys. Polaków umiera z powodu chorób serca. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego choroby i powikłania kardiologiczne są przyczyną niemal 46% wszystkich zgonów. Dotyczy to osób w każdym wieku.

Reklama

Tymczasem przestrzegając kilku zaleceń możemy znacznie poprawić kondycję serca. Na co dzień dbamy o smukłą sylwetkę, ćwicząc i trenując mięśnie. Zapominamy jednak o najważniejszym mięśniu – sercu. Zła dieta, stres, używki i brak ruchu przyczyniają się do jego osłabienia. Jak je wzmocnić?

Rozsmakuj się w zdrowym jedzeniu

Racjonalny sposób odżywiania świetnie wspomoże Twoje serce. Choroby układu krwionośnego często spowodowane są niewłaściwą dietą. Warto ograniczyć: czerwone mięso, sól, cukier i tłuszcze zwierzęce.

  • Wybieraj tłuszcze roślinne (oliwy, oleje, nasiona, awokado).
  • Uzupełniaj składniki mineralne:
    • potas (pomidory, orzechy i warzywa strączkowe),
    • magnez (gorzka czekolada, kakao, orzechy, płatki zbożowe),
    • selen i chrom (zboża z pełnego przemiału, kiełki roślin oraz drożdże),
    • Kontroluj masę ciała (przynajmniej raz w miesiącu).
  • Pij 2L wody dziennie.

Pozwól sobie na chwilę relaksu

Długotrwały stres i zmęczenie może doprowadzić do niekorzystnych zmian w naszym organizmie, często kończących się zawałem. Regularny odpoczynek jest niezwykle istotny dla pracy naszego serca.  

  • Poświęć 15 minut dziennie na czytanie książki.
  • Zaplanuj urlop.
  • Weź kąpiel, niekoniecznie gorącą – zimny prysznic poprawia krążenie.
  • Wybierz się na masaż.
  • Medytuj lub po prostu połóż się i posłuchaj ulubionej muzyki.


fot. shutterstock

Uzależnij się od pozytywnej energii

Aktywność fizyczna obniża ciśnienie krwi, poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i wzmacnia mięsień sercowy. Wystarczy kilkanaście minut ruchu dziennie, by zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia.

  • Jeździj na rowerze – jeśli nie do pracy, to rekreacyjnie.
  • Spaceruj – czasem wystarczy wysiąść jeden przystanek wcześniej.
  • Zrezygnuj z jazdy windą i ruchomymi schodami – pokonanie kilku stopni w ciągu dnia nie spowoduje znacznego zmęczenia, a wzmocni wytrzymałość organizmu.

Oczyść organizm

Substancje smoliste, nadmiar alkoholu i cukru nie tylko zatruwają wątrobę i płuca, ale negatywnie wpływają też na pracę serca. Jeżeli nie jesteś w stanie całkowicie z nich zrezygnować (tak byłoby najlepiej), to postaraj się je ograniczyć. A w oczyszczeniu organizmu pomogą:

  • Picie dużej ilości wody każdego dnia.
  • Jedzenie świeżych warzyw i owoców.
  • Przebywanie na świeżym powietrzu.
  • Regularna aktywność fizyczna.

Pamiętaj o profilaktyce

W trosce o nasze serce nie powinniśmy lekceważyć choćby najmniejszej infekcji. Wirusy, które powodują grypę, mogą wywołać niebezpieczne powikłania. Dlatego tak ważne jest regularne przeprowadzanie badań i szczepień. Stały kontakt z lekarzem i wizyty kontrolne to element obowiązkowy w trosce o zdrowe serce.

Reklama
(0)
Komentarze