Zaloguj
Reklama

Cebula i jej dobroczynne właściwości

Autorzy: Monika Toczek-dietetyk
Cebula i jej dobroczynne  właściwości
Fot. ojoimages
(5)

Cebula (Allium cepa L.) należy do rodziny amarylkowatych, wywodzi się  z Azji Środkowej. Znana jest od 3000 lat p.n.e. Właściwości lecznicze cebuli znane są od stuleci. Zapobiega przeziębieniom, wspomaga leczenie anginy oraz innych chorób górnych dróg oddechowych, poprzez odkażanie jamy ustnej. Poprawia trawienie, zapobiega zaparciom, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory.

Reklama

Z długiej listy korzystnych właściwości nie należy zapomnieć o pozytywnym wpływie na układ krążenia. Warzywo przeciwdziała zlepianiu płytek krwi, zapobiega powstawaniu zakrzepów,  oraz ułatwia rozpuszczanie  już istniejących. Wynika to z zawartości w niej kwercetyny- flawonoidu zaliczanego do grupy flawonoli. Czerwona cebula zawiera więcej tego polifenolu w 100 g produktu w porównaniu z tą samą ilością cebuli białej.

Badania prof. Victora Gurewicha z Stanów Zjednoczonych dowiodły, że spożywanie cebuli lub soku z cebuli powoduje średni wzrost frakcji cholesterolu HDL o 30%, przy jednoczesnym obniżeniu lipidów o niskiej gęstości (LDL). W toku dalszych doświadczeń wykazano, że najlepiej efekty w podwyższaniu HDL wykazują najostrzejsze białe cebule, spożywane w postaci surowej. Gotowanie zmniejsza tą pozytywną cechę.

Oprócz tego cebula zawiera adenozynę, działającą rozkurczowo, zapobiegającą nadmiernemu zlepianiu się płytek  krwi. Profesor Gurewich twierdzi, że te właściwości nie są niwelowane podczas obróbki termicznej warzywa. Dodatkowo cebula zapobiega niekorzystnemu wpływowi tłuszczu zwierzęcego na układ krzepnięcia.

Działanie przeciwkrzepliwe spowodowane jest  przez substancje eteryczne cebuli, które hamują wytwarzanie prostaglandyn poprzez blokowanie enzymów biorących udział w ich syntezie. Spożywanie posiłków obfitujących w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego powoduję, że krew staje się bardziej lepka, wzrasta poziom fibrynogenu odpowiedzialnego za pojawienie się skrzepów. Indyjski naukowiec profesor N. N. Gupta wykazał, że poziom cholesterolu, fibrynogenu i lepkość krwi były niższy po zjedzeniu posiłku z cebulą niż po posiłku bez cebuli.

Warto zatem do posiłków dodawać cebulę, w każdej postaci surową, gotowana, smażoną. Już 50 g cebuli dziennie wykazuje korzystne właściwości prozdrowotne

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • 1. Gherbi E.: Związki polifenolowe w owocach i warzywach, Medycyna Rodzinna, 4/2011.
    2. Wieczorek- Chełmińska Z.: Żywienie w chorobach serca, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
    3. Wieczorek- Chełmińska Z.: Żywienie w nadciśnieniu tętniczym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Reklama
(5)
Komentarze